Edurne Herrán

El Jardín de las emoji-delicias


[EN]

The central panel of Bosch’s The Garden of Earthly Delights, painted circa 1500, has been emptied of its characters to be replaced by contemporary emojis. The setting of this Renaissance work, filled with symbolism, lust, humor, and satire, has thus been converted by Edurne Herrán into a space of celebration. The panel now features the signs of today’s communication system, a device that has resulted in unexpected social structures, hybrid, physical and virtual communities that are much more flexible and can convey ideas and organize and empower shared experiences with a surprisingly effective capacity to respond, dialogue and check inherited social norms and previously thought entrenched power structures.

Digital image. 10 x 10 m  + info
Artwork in the collection of the ARTIUM Museum, Vitoria-Gasteiz.
60 x 110 cm  + info
2014

[ES]

El panel central del jardín de las delicias del Bosco, pintado hacia el 1500, ha sido vaciado por Edurne Herrán de sus personajes para ser sustituidos por emojis contemporáneos. Esta escena de la obra renacentista, cargada de lujuria, simbología, humor y sátira, es convertida por la artista en un espacio de celebración. En ella han tomado protagonismo los signos de los actuales sistemas de comunicación, herramientas que han dado lugar a nuevas estructuras sociales, comunidades híbridas, físicas y virtuales mucho más flexibles, con la capacidad de trasmitir ideas, organizar y empoderar experiencias en común con potencial de contestación, interlocución y freno a normas sociales heredadas o anquilosadas estructuras de poder.

Imagen digital. 10 x 10 m + info
Obra en colección del Museo ARTIUM, Vitoria-Gasteiz. 
60 x 110 cm  + info
2014

[DE]

Für mein Werk nutze ich die Mitteltafel von Bosch's „Garten der Lüste“ (Englisch: „The Garden of Earthly Delights“), gemalt circa im Jahre 1500. Die Figuren sind aus dem Gemälde entfernt und durch kontemporäre Emojis ersetzt worden. Die Szenerie dieses Renaissance Werkes, voller Symbolismus, Lust, Humor und Satire, ist dadurch von mir in einen Raum des Feierns verwandelt worden. Die Tafel zeigt nun die Zeichen des heutigen Kommunikationssystems, ein Werkzeug, dass unerwartete soziale Strukturen hervorgebracht hat, hybride physische und virtuelle Gemeinschaften, von extremer Flexibilität, die Ideen vermitteln und geteilte Erfahrungen ermöglichen und organisieren können, die eine erstaunlich effektive Fähigkeit haben, zu antworten, zu diskutieren und althergebrachte soziale Normen und vorher als fest verwurzelt wahrgenommene Machtstrukturen in ihre Schranken zu verweisen.

Digitales Bild. 10 x 10 m  + Info
Kunstwerk in der Sammlung des ARTIUM Museums, Vitoria-Gasteiz. 
60 x 110 cm + Info
2014



Vitoria-Gasteiz (SP) 2015

Vitoria-Gasteiz (SP) 2016

Press:






DOCMA Award '19

Remix Culture
Museum für Kommunikation
Frankfurt (GER) 2019

Press:

Museum of Communications
Docma.info




Lenguajes en Papel VII
Fernando Pradilla Gallery
Madrid (SP) 2016

Press:

EXIT-express
PAC
Arteinformado
Siete de un golpe